Dags för en nationell strategi för biogasen

Biogas. Nu lanserar branschen ett förslag till strategi för biogasen. Det är ett sammanhållet grepp som bidrar till ett fossilfritt Sverige och en fossiloberoende fordonsflotta, och utvecklar en industrigren som skapar gröna lokala jobb och exportmöjligheter.
Anders Mathiasson , vd Energigas Sverige
Annons

Den svenska biogasmarknaden har utvecklats mycket tack vare lokala och regionala initiativ. Biogasanläggningar har byggts liksom tankstationer för gas och regionala gasnät. Kommuner har upphandlat kollektivtrafik med biogas, transportörer har satsat på gaslastbilar och privatpersoner har valt gasbil. Alla med målet att göra en viktig miljöinsats och minska utsläppen. 

Trots dessa positiva initiativ har utvecklingen nu mattats av. Till viss del beroende på fortsatt låga oljepriser som håller bensin- och dieselpriset nere. Men framförallt på grund av avsaknaden av långsiktig politisk strategi och beslutsamhet kring styrmedel. Detta skapar osäkerhet hos producenterna som avvaktar med investeringar liksom hos användarna som väljer andra, kanske sämre, alternativ. Ett samlat nationellt 2030-mål och kompletterande styrmedel för den unika resurs biogas är, har därför länge efterfrågats. 

Därför lanserar nu branschen ett förslag till strategi. En strategi som inte bara bidrar till ett fossilfritt Sverige och en fossiloberoende fordonsflotta utan också utvecklar en industrigren som skapar gröna lokala jobb och exportmöjligheter. Som utnyttjar avfallsprodukter från våra avlopp och matrester, gödsel från kor och grisar liksom restprodukter från skog och industri på ett effektivt sätt. Och som återför näringsämnen till jordbruket och minskar behovet av mineralgödsel vilket samtidigt skapar förutsättningar för ekologiska lantbruk.

Annons

Strategin som är framtagen genom samarbete med Region Skåne och infrastrukturbolaget Swedegas samt en referensgrupp med aktörer från branschen innehåller två avgörande delar; ett nationellt mål samt fullt genomförbara politiska åtgärder för att nå målet.

15 TWh biogas till 2030. Det nationella målet grundar sig på utredningen Fossilfrihet på vägs bedömning om behovet av 12 TWh biogas i transportsektorn samt en bedömning att industrin kan komma att använda 3 TWh biogas.    

 Behåll skattereduktionen för biogas efter år 2020 och inkludera biogasen i kvotpliktsystem när det är fullt utvecklat.

Ta fram en nationell miljölastbilsdefinition med tillhörande premie. Definitionen kan ligga till grund för upphandlingar och påskynda utvecklingen mot fler miljölastbilar.

Inför en gasbusspremie likt den som regeringen föreslagit för elbussar. Gasbussar bidrar även de till ett bättre klimat och renare luft i städerna.

Presentera ett investeringsstöd för produktion av avancerade biodrivmedel. Biogas genom exempelvis förgasning av skogsavfall är en framtidslösning men är idag ekonomiskt olönsam. 

Satsa särskilt på den biogas som ger dubbel miljö- och samhällsnytta genom ett produktionsstöd för omhändertagande av restprodukter, insamling av matavfall eller för upptagning av överskottskväve.  

Förutom målet och de fem prioriterade åtgärderna måste biogasen nu även komma in i redan pågående politiska initiativ så som den svenska planen för EU:s infrastrukturdirektiv för alternativa drivmedel, utformandet av bonus-malus-systemet liksom förmånsreduktionen för de som väljer gasbil.

Samtidigt behöver beräkningsmodellerna för biogasens alla samhällsnyttor utvecklas när kollektivtrafik och godstransporter ska upphandlas offentligt. Likaså krävs satsning på forskning och framförallt på kommersialisering så att Sverige bevarar sin ledande biogasposition. 

Att få till en politiskt förankrad nationell strategi är helt nödvändig. Både för att fortsätta utveckla marknaden men också för att värna de stora offentliga investeringar som redan gjorts runt om i landets kommuner. En stor del av jobbet är genom förslaget redan gjort. Nu återstår bara politiskt ledarskap från regeringen och ett samarbetsklimat i riksdagen. Vi är många kommuner, regioner och aktörer som väntar.

Fler artiklar om Infrastruktur

23 juni

Även de som bor på landet behöver bussar och tåg

Mats Gunnarsson mfl, regionråd (MP) Region Örebro
23 juni

Offentligt ägda bredband främjar konkurrens

Gunilla Glasare, chef avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad, SKL
23 juni

Förenkla byggreglerna och börja i Östergötland

Muharrem Demirok mfl, kommunalråd (C) Linköping
22 juni

Bostadspolitiken behöver en omstart redan i höst

Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige
22 juni

”Bakslag för alla som saknar bostad”

Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen

Senast publicerat

23 juni

Nu måste Alliansen ta sitt ansvar för cancervården

Erika Ullberg, finanslandstingsråd i opposition (S)
23 juni

Även de som bor på landet behöver bussar och tåg

Mats Gunnarsson mfl, regionråd (MP) Region Örebro
23 juni

Offentligt ägda bredband främjar konkurrens

Gunilla Glasare, chef avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad, SKL

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här