Dags för en nationell strategi för biogasen

Biogas. Nu lanserar branschen ett förslag till strategi för biogasen. Det är ett sammanhållet grepp som bidrar till ett fossilfritt Sverige och en fossiloberoende fordonsflotta, och utvecklar en industrigren som skapar gröna lokala jobb och exportmöjligheter.
Anders Mathiasson , vd Energigas Sverige
Annons

Den svenska biogasmarknaden har utvecklats mycket tack vare lokala och regionala initiativ. Biogasanläggningar har byggts liksom tankstationer för gas och regionala gasnät. Kommuner har upphandlat kollektivtrafik med biogas, transportörer har satsat på gaslastbilar och privatpersoner har valt gasbil. Alla med målet att göra en viktig miljöinsats och minska utsläppen. 

Trots dessa positiva initiativ har utvecklingen nu mattats av. Till viss del beroende på fortsatt låga oljepriser som håller bensin- och dieselpriset nere. Men framförallt på grund av avsaknaden av långsiktig politisk strategi och beslutsamhet kring styrmedel. Detta skapar osäkerhet hos producenterna som avvaktar med investeringar liksom hos användarna som väljer andra, kanske sämre, alternativ. Ett samlat nationellt 2030-mål och kompletterande styrmedel för den unika resurs biogas är, har därför länge efterfrågats. 

Därför lanserar nu branschen ett förslag till strategi. En strategi som inte bara bidrar till ett fossilfritt Sverige och en fossiloberoende fordonsflotta utan också utvecklar en industrigren som skapar gröna lokala jobb och exportmöjligheter. Som utnyttjar avfallsprodukter från våra avlopp och matrester, gödsel från kor och grisar liksom restprodukter från skog och industri på ett effektivt sätt. Och som återför näringsämnen till jordbruket och minskar behovet av mineralgödsel vilket samtidigt skapar förutsättningar för ekologiska lantbruk.

Annons

Strategin som är framtagen genom samarbete med Region Skåne och infrastrukturbolaget Swedegas samt en referensgrupp med aktörer från branschen innehåller två avgörande delar; ett nationellt mål samt fullt genomförbara politiska åtgärder för att nå målet.

15 TWh biogas till 2030. Det nationella målet grundar sig på utredningen Fossilfrihet på vägs bedömning om behovet av 12 TWh biogas i transportsektorn samt en bedömning att industrin kan komma att använda 3 TWh biogas.    

 Behåll skattereduktionen för biogas efter år 2020 och inkludera biogasen i kvotpliktsystem när det är fullt utvecklat.

Ta fram en nationell miljölastbilsdefinition med tillhörande premie. Definitionen kan ligga till grund för upphandlingar och påskynda utvecklingen mot fler miljölastbilar.

Inför en gasbusspremie likt den som regeringen föreslagit för elbussar. Gasbussar bidrar även de till ett bättre klimat och renare luft i städerna.

Presentera ett investeringsstöd för produktion av avancerade biodrivmedel. Biogas genom exempelvis förgasning av skogsavfall är en framtidslösning men är idag ekonomiskt olönsam. 

Satsa särskilt på den biogas som ger dubbel miljö- och samhällsnytta genom ett produktionsstöd för omhändertagande av restprodukter, insamling av matavfall eller för upptagning av överskottskväve.  

Förutom målet och de fem prioriterade åtgärderna måste biogasen nu även komma in i redan pågående politiska initiativ så som den svenska planen för EU:s infrastrukturdirektiv för alternativa drivmedel, utformandet av bonus-malus-systemet liksom förmånsreduktionen för de som väljer gasbil.

Samtidigt behöver beräkningsmodellerna för biogasens alla samhällsnyttor utvecklas när kollektivtrafik och godstransporter ska upphandlas offentligt. Likaså krävs satsning på forskning och framförallt på kommersialisering så att Sverige bevarar sin ledande biogasposition. 

Att få till en politiskt förankrad nationell strategi är helt nödvändig. Både för att fortsätta utveckla marknaden men också för att värna de stora offentliga investeringar som redan gjorts runt om i landets kommuner. En stor del av jobbet är genom förslaget redan gjort. Nu återstår bara politiskt ledarskap från regeringen och ett samarbetsklimat i riksdagen. Vi är många kommuner, regioner och aktörer som väntar.

Fler artiklar om Infrastruktur

Igår 09:49

Vem har ansvaret för hyresrättens framtid?

Catharina Winberg, ordförande (M) Växjö Kommunföretag AB
Igår 05:30

Lär av Norge för ökad informationssäkerhet

Fia Ewald, informationssäkerhetsexpert
15 februari

Sverige snabbt utan mat vid en kris

Marianne Andersson, ordförande LRF Skåne
14 februari

Vågat av Peter Eriksson att ta åt sig äran för byggandet

Ewa Thalén Finné & Linda Jonsson, bostadspolitisk talesperson (M) resp ordförande Moderata Studenter
13 februari

Senast publicerat

Igår 16:34

Därför är kommunala tvätterier en dålig idé

Jan Kluge, ordförande Sveriges Tvätteriförbund
Igår 13:49

Replik: ”Vi måste göra mer för arbetsmiljön”

Peter Carpelan, forsknings- och personallandstingsråd (M), Stockholms läns landsting
Igår 12:42

”Teoretiska program inte förlegade, S”

Lotta Edholm, oppositionsborgarråd (L) Stockholms stad
Igår 09:49

Vem har ansvaret för hyresrättens framtid?

Catharina Winberg, ordförande (M) Växjö Kommunföretag AB
Igår 06:15

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här