Bygg en tunnel till Danmark

Infrastruktur. Stora mängder gods- och persontrafik går till och via Västkusten varje dag med stora logistiska och miljömässiga utmaningar som följd. Ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark är därför ett måste, skriver en grupp ledande socialdemokrater på Västkusten.
Gert-Inge Andersson med flera , ordförande (S), regionstyrelsen Västra Götaland

Västkusten är en transportberoende region. Utmaningarna är många och framförallt är investeringsbehovet stort. Lösningarna ligger i att våga satsa på en infrastruktur inte bara för att möta dagens svårigheter utan även för att hantera morgondagens utmaningar. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är en del i en sådan framtidslösning.

Kopplingen mellan Västra Götalandsregionen via Halland ner till Öresundsregionen är idag bristfällig. Västkustbanan som är en av Sveriges viktigaste transportleder och som kopplar samman Sveriges två största containerhamnar Göteborg och Helsingborg är i dag inte ens dubbelspårig på långa sträckor. Detta leder till att stora mängder gods som skulle kunna gå via järnväg om den var tillräckligt utbyggd istället transporteras med lastbil. De miljömässiga konsekvenserna av detta behöver inte påtalas. Dock skulle ett fullständigt utbyggt dubbelspår på Västkustbanan innebära att den redan ansträngda kapaciteten på Öresundsbron slog i taket mycket fort. Konflikten som uppstår mellan persontrafik och godstrafik på Öresundsbron måste lösas och det är här en fast HH-förbindelse kommer in.

Genom att satsa på en fast förbindelse via tunnel mellan Helsingborg och Helsingör skulle kapaciteten öka väsentligt för järnvägen. En utbyggd Västkustbana och en fast HH-förbindelse är förutsättningar för varandra och en förutsättning för en hållbar utveckling i hela regionen.

Annons

Restiderna för persontrafik på sträckan Oslo-Göteborg-Halmstad-Köpenhamn skulle också minskas avsevärt. Detta skulle innebära att Köpenhamns flygplats Kastrup, nordens största och en av Europas viktigaste, blir tillgänglig för såväl hallänningar som göteborgare på ett helt annat sätt än i dag. När sedan Fehrmanbält-förbindelsen mellan Rödby och Puttgarden blir klar, en förbindelse där byggnationen redan är påbörjad, så kommer kontinenten öppna upp sig för tågresenärer på ett helt annat sätt än i dag.

Sammantaget är en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör en viktig fråga för Sverige som helhet och för Västkusten i synnerhet. Dess intima koppling till kapaciteten på Västkustbanan och Öresundsbron gör att vi socialdemokrater vill se att regeringen tar initiativ till att påbörja byggnationen så fort som möjligt. För oss är frågan inte om utan när vi ska börja, vilket vi tydligt visade i vårt budgetalternativ förra året. Där satte vi av en miljard för att bland annat påbörja projekteringen av bygget. Det bästa är att en fast förbindelse finansierar sig själv via brukaravgifter på samma sätt som Öresundsbron finansieras och därmed belastas inte skattebetalarna. Ett tunnelseende på västkusten skulle alltså vara en win-winsituation för alla inblandade parter.

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
525 har röstat hittills.

Fler artiklar om Infrastruktur

15 december
15 december

Handikappförbunden: Norge är ett föredöme

Ingrid Burman, Handikappförbunden
10 december

"E-handeln ställer nya krav på citylogistiken"

Yvonne Ingman mfl, Svensk Handel
5 december

"Kapning av lagfarter måste försvåras"

Ulf Stenberg, Villaägarnas Riksförbund
4 december

"Bostadskollapsen slår mot tillväxten"

Björn Lindgren, Svenskt Näringsliv Sthlm

Senast publicerat

Idag 14:28

Så löser vi krisen i vården

Sineva Ribeiro, Vårdförbundet
Idag 11:36
Idag 08:06

"Snedvrid inte debatten om hyrläkarna"

Henrik Bäckström, Bemanningsföretagen
Idag 05:41

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här