Breda satsningar behövs
för att digitalisera skolan

Skola. Regeringen har nu tagit ett par välkomna steg i arbetet med att digitalisera skolan. Det är bra, men fler konkreta insatser behövs och arbetet med skolans digitalisering måste gå snabbare.
Peter Becker med flera , ordförande Stiftelsen DIU
Annons

Den 19 juni kom beskedet från regeringen att de sluter en överenskommelse med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) om att främja digitalisering och digital samverkan i skolan och offentlig förvaltning. IT-minister Anna-Karin Hatt och regeringen tar med detta beslut ett steg i rätt riktning, men digitaliseringen av skolan måste gå snabbare!

Avtalet med SKL kring påskyndande av digitalisering i skolan rör fyra punkter:
• Arbeta med att främja digitaliseringen och fler områden i den digitala agendan.
• Utarbeta ett ramverk för utvärdering och utveckling av digitaliseringen i skolor.
• Etablera ett samverkansforum för skola och IT.
• Ta fram förslag på hur den digitala samverkan mellan kommunala och statliga myndigheter kan förbättras.

SKL ska verkställa detta uppdrag i huvudsak under 2013, med en ersättning om 2,8 miljoner kronor. Med tillfredställelse konstaterar vi undertecknare att statsrådet Anna-Karin Hatt nu tar steg i rätt riktning, helt i linje med de punkter och krav flera av oss drivit i ett tidigare debattinlägg. (Skolan måste digitaliseras snabbare, Dagens samhälle 29 oktober 2012.)

Annons

Det här är glädjande framsteg, men långt ifrån tillräckligt. Ett topporgan för samordning är exempelvis inte ett stort framsteg. Sverige behöver i dag konkreta insatser och breddsatsningar.

Upprättande av ett samverkansforum som ett topporgan för att samla erfarenheter och föra dessa tillbaka till regeringen är bra men klart otillräckligt. Här behövs resurser till breda samverkansformer för erfarenhetsutbyte och utvecklingsarbete såväl nationellt (såsom Framtidens lärande och därtill knutet partnerskap av aktörer demonstrerat under fem år), som lokalt och regionalt. Regionala centerbildningar för integration av moderna verktyg och arbetssätt i skola, i lärarutbildning och i rektorsutbildning är avgörande områden för insatser.

Utvecklande av ramverk för utvärdering av kommuners och skolor eget utvecklingsarbete är ett nödvändigt stöd till kommunerna i deras arbete, i enlighet med krav som ställts efter Skolinspektionens och Skolverkets under sista året publicerade utvärderingar av skolans IT-verksamhet. Ett ramverk för utvärdering är ett första steg, men här behövs fortsatt stöd i många former till kommuner att förverkliga digitaliseringen av skolan i enlighet med styrdokumenten.

Vi undertecknare förutsätter att regeringen och utbildningsdepartementet fullföljer initiativet och ger Skolverket uppdrag kring stöd till skolans införande av moderna digitala verktyg och arbetssätt.

I Almedalen kommer alla undertecknarna att genomföra seminarier för ett belysa framgångsfaktorer och framlägga konkreta förslag till en snabbare digitalisering av skolan.

Fler artiklar om Skola

27 maj

Bred överenskommelse om nyanlända elever i friskolor

Gustav Fridolin mfl, Regeringen / Alliansen
25 maj

Modernisera insatserna för barnen i sommar

Lena Holm, generalsekreterare Majblommans riksförbund
24 maj

”Obligatoriskt skolval löser inte problemen”

Daniel Riazat, skolpolitisk talesperson (V)
23 maj

Bygg skolgårdar med plats för spring i benen

Tobias Olsson, förbundsdirektör Sveriges Arkitekter
20 maj

”Skolan är inte reformtrött”

Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund

Senast publicerat

27 maj

RBU: Ett dråpslag mot personlig assistans

Maria Persdotter, förbundsordförande RBU
27 maj

Finansinspektionen riskerar sänka bostadsmarknaden

Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier
27 maj

Nu krävs politik för ett land i balans

Malin Ackermann , Lyckselebo

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här