Biogas är framtidens bränsle

Miljö. Rätt styrmedel skapar stora tillväxtmöjligheter för både produktion och efterfrågan av biogas, som är klimatnyckeln till framtidens fordonsflotta.
Anders Mathiasson med flera , vd Energigas Sverige
Annons

Trots en fantastisk utveckling för fordonsgasen det senaste decenniet, stora klimatfördelar och nya arbetstillfällen så ifrågasätts fortfarande biogasens roll i omställningen av transportsektorn. Kritiker menar att biogasen står för små volymer och att potentialen på sikt är överdriven. Vi kan nu med hjälp av nya beräkningar från analysföretaget WSP visa att biogasen faktiskt har en stor potential fram till år 2030 och en möjlighet att utgöra en viktig del i omställningen.

I dagsläget produceras 1,5 TWh biogas i Sverige. Över hälften av den producerade biogasen används som fordonsgas, där den gör som mest klimatnytta. Drygt 40 000 bilar, nästan 2 000 bussar och ett ökande antal lastbilar kör i dagsläget på gas. Ett positivt resultat av detta är kraftiga minskningar av koldioxidutsläpp men också minskade mängder hälsofarliga ämnena så som kväve och partiklar. Biogasen uppskattas för att den är förnybar, lokalt producerad och bidrar till effektiv avfallshantering. Förutom att göra biogas från avloppsslam, matavfall och gödsel testas nu även förgasning av skogsavfall samt biogasproduktion från odlade energigrödor. Här finns potential till riktigt stora volymer som kan komplettera alla de små- och medelstora biogasanläggningarna runt om i Sverige. Allt fler kommuner inför nu insamling av matavfall, vilket också ökar potentialen.

WSP har i sina beräkningar utgått från tre olika scenarier där den ekonomiska tillväxten i landet och prisutvecklingen på fossil energi är ett par av faktorerna, men också vilka styrmedel riksdag och regering inför. Med låg ekonomisk tillväxt och låg prisutveckling på fossila drivmedel och utan nya politiska initiativ landar den realiserbara biogaspotentialen på ungefär samma nivå som i dag. Men med en god ekonomisk tillväxt, fortsatt stigande oljepriser och tydlig politisk vilja och initiativ kan den realiserbara potentialen uppgå till över 20 TWh, där rötning står för knappt hälften och förgasning för resten. 20 TWh motsvarar en fjärdedel av dagens bensin- och dieselförbrukning och en ännu större andel i framtiden, om fordonen fortsätter att bli bränslesnålare.

Annons

Ett styrmedel skulle kunna vara ett certifikatsystem liknande det för elproduktionen med tydligt långsiktigt politisk mål, ett handelssystem som gynnar de drivmedel med minst utsläpp och som dessutom inte belastar statskassan.

Denna nya studie om realiserbar potential för biogasen blir nu ett viktigt inspel till utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Ska vi lyckas med omställningen behövs såväl förnybara drivmedel som elbilar. Inget alternativ behöver utesluta det andra, utan de kompletterar varandra. Med politisk vilja och långsiktighet kan biogasen växa kraftigt och därmed bli en viktig del i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Fler artiklar om Infrastruktur

22 mars

Trähus inte alltid bästa lösningen

Malin Löfsjögård, vd Svensk Betong
22 mars

”Biogasen används bäst till elproduktion”

Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar
20 mars

Kommunerna sitter på flera stolar i avfallshanteringen

Britt Sahleström, vd Återvinningsindustrierna, Sverige
20 mars

Unionen: ”Så skapas ett framgångsrikt Norrland”

Stig Boman mfl, ordförande Unionen Västerbotten
18 mars

Regeringen måste påskynda utbyggnaden av Arlanda

Karin Ernlund & Michaela Haga, ordföranden (C) Stockholms stad & Stockholms län

Senast publicerat

24 mars

”Fi:s feminism är rent kvinnofientlig”

Linnea Hylén, ledamot i CUF:s internationella kommitté
24 mars

Lokalt samarbete med högskolan höjer kvaliteten

Eva Nordmark
, ordförande TCO
24 mars
24 mars

”Vårdval gör vården för reumatiker ojämn”

Håkan Håkansson & Cecilia Carlens, Reumatikerförbundet resp Sv Reumatologisk Förening

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här