Biogas är framtidens bränsle

Miljö. Rätt styrmedel skapar stora tillväxtmöjligheter för både produktion och efterfrågan av biogas, som är klimatnyckeln till framtidens fordonsflotta.
Anders Mathiasson med flera , vd Energigas Sverige
Annons

Trots en fantastisk utveckling för fordonsgasen det senaste decenniet, stora klimatfördelar och nya arbetstillfällen så ifrågasätts fortfarande biogasens roll i omställningen av transportsektorn. Kritiker menar att biogasen står för små volymer och att potentialen på sikt är överdriven. Vi kan nu med hjälp av nya beräkningar från analysföretaget WSP visa att biogasen faktiskt har en stor potential fram till år 2030 och en möjlighet att utgöra en viktig del i omställningen.

I dagsläget produceras 1,5 TWh biogas i Sverige. Över hälften av den producerade biogasen används som fordonsgas, där den gör som mest klimatnytta. Drygt 40 000 bilar, nästan 2 000 bussar och ett ökande antal lastbilar kör i dagsläget på gas. Ett positivt resultat av detta är kraftiga minskningar av koldioxidutsläpp men också minskade mängder hälsofarliga ämnena så som kväve och partiklar. Biogasen uppskattas för att den är förnybar, lokalt producerad och bidrar till effektiv avfallshantering. Förutom att göra biogas från avloppsslam, matavfall och gödsel testas nu även förgasning av skogsavfall samt biogasproduktion från odlade energigrödor. Här finns potential till riktigt stora volymer som kan komplettera alla de små- och medelstora biogasanläggningarna runt om i Sverige. Allt fler kommuner inför nu insamling av matavfall, vilket också ökar potentialen.

WSP har i sina beräkningar utgått från tre olika scenarier där den ekonomiska tillväxten i landet och prisutvecklingen på fossil energi är ett par av faktorerna, men också vilka styrmedel riksdag och regering inför. Med låg ekonomisk tillväxt och låg prisutveckling på fossila drivmedel och utan nya politiska initiativ landar den realiserbara biogaspotentialen på ungefär samma nivå som i dag. Men med en god ekonomisk tillväxt, fortsatt stigande oljepriser och tydlig politisk vilja och initiativ kan den realiserbara potentialen uppgå till över 20 TWh, där rötning står för knappt hälften och förgasning för resten. 20 TWh motsvarar en fjärdedel av dagens bensin- och dieselförbrukning och en ännu större andel i framtiden, om fordonen fortsätter att bli bränslesnålare.

Annons

Ett styrmedel skulle kunna vara ett certifikatsystem liknande det för elproduktionen med tydligt långsiktigt politisk mål, ett handelssystem som gynnar de drivmedel med minst utsläpp och som dessutom inte belastar statskassan.

Denna nya studie om realiserbar potential för biogasen blir nu ett viktigt inspel till utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Ska vi lyckas med omställningen behövs såväl förnybara drivmedel som elbilar. Inget alternativ behöver utesluta det andra, utan de kompletterar varandra. Med politisk vilja och långsiktighet kan biogasen växa kraftigt och därmed bli en viktig del i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta.

Fler artiklar om Infrastruktur

22 augusti

Byggarna behöver se över sin egen verksamhet

Håkan Sörman & Kurt Eliasson, vd SKL / vd SABO
22 augusti

”Frigör grön mark för bostäder”

Johan Bobert m fl, vd för PR- och public affairs-byrån Deliberately
19 augusti

Är det bara i byggbranschen lönerna ska sänkas?

Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier
18 augusti

EU:s högsta byggpriser måste pressas

Håkan Sörman & Kurt Eliasson, vd SKL / vd SABO
18 augusti

”Rädsla för IT-hot bromsar digitaliseringen”

Fia Ewald, informationssäkerhetsexpert

Senast publicerat

Igår 12:34

”Skyll inte bristerna i sjukvården på läkarna”

Sten Larnholt, pensionerad specialistläkare geriatrik och fd överläkare
Igår 11:11

Rätt medicin till barn på hvb kräver samordning

Jessika Sona & Leena Berlin Hallrup, medicinskt ansvariga sjuksköterskor
Igår 05:45

”Ge Komvux betalt efter resultat”

Li Jansson & Ulf Lindberg, arbetsmarknadsekonom/ näringspolitisk chef, Almega

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här