Bättre upphandlingar ger fler resenärer för mindre pengar

Upphandling. Kommuner och landsting behöver förbättra sina upphandlingar av kollektivtrafik. Nu finns nya omarbetade modellavtal för hur beställare kan få fler resenärer för mindre pengar – använd dem.
Anders Knape och Pia Kinhult , SKL och Region Skåne
Annons

Det senaste året upphandlade offentliga aktörer kollektivtrafik för hela 32 miljarder kronor. Och summan ökar över tid. Dock ökar kostnaderna för mycket i förhållande till hur många fler som väljer att åka med kollektivtrafik. Som utvecklingen ser ut i dag får inte medborgare tillräckligt mycket kollektivtrafik för pengarna. De krav som ställs i upphandlingarna ger på många håll inte tillräckligt hög kvalitet.

Och det är inte bara olyckligt ur ett ekonomiskt perspektiv. Bra fungerande kollektivtrafik är också en fråga om tillväxt och klimat. Ju bättre den fungerar, desto fler får det enklare att ta sig till jobb och skola. Och när fler människor väljer att lämna bilen hemma, då minskar trängseln på gatorna.

Att ställa bra upphandlingskrav, som går i linje med regionala politiska ambitioner, är samtidigt inte enkelt. Det fordrar hög kompetens, kunskap och lång erfarenhet. Därför tar vi nu nya steg i vårt arbete för att stödja våra medlemmar i deras upphandlingsarbete. Tillsammans med branschens aktörer – Svensk Kollektivtrafik, Branschföreningen Tågoperatörerna, Svenska Taxiförbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund och Trafikverket – publicerar vi nu modellavtal, allmänna villkor och vägledningar för hur en bra upphandlingsprocess av kollektivtrafik bör gå till.

Annons

Materialet är en ny genomarbetad version av den dokumentsamling som parterna tidigare arbetat fram inom projektet En fördubblad kollektivtrafik. Det bygger på goda erfarenheter och framgångsrika exempel som projektet samlat in sedan sin start 2008. Region Skåne har följt den tidigare versionen i sina upphandlingar. Man har dragit nytta av branschens samlade erfarenheter och tagit fram upphandlingsunderlag som fokuserat på funktionella krav och fler resenärer. Detta har gett goda resultat.

Vår förhoppning är att fler följer Skånes goda exempel och att de nya dokumenten får fäste på marknaden. Vi uppmanar kommuner och landsting runt om i landet att använda det instrument som nu beställare och entreprenörer har tagit fram tillsammans. Genom att välja rätt typ av avtal går det att göra en viktig insats för ekonomin, miljön och tillväxten på en och samma gång. Och nu är det valet inte längre svårt att göra – ta vara på det.

  • Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting
  • Pia Kinhult, regionstyrelsens ordförande (M) Region Skåne, ledamot av SKL:s styrelse

Fler artiklar om Infrastruktur

14 juli

Fel av Sverigeförhandlingen att ställa oss utanför

Mattias Josefsson mfl, kommunstyrelsen Ulricehamn & Bollebygd
14 juli
7 juli

Sveriges städer glider isär!

Peter Wågström & Carola Lavén, NCC
6 juli

Låt frivilliga krafter stärka krisberedskapen

Camilla Janson (S), kommunalråd Upplands-Bro kommun
4 juli

Kommunalråd (C): Bygg i redan bebyggda områden

Christian Ottosson mfl, miljökommunalråd (C) Huddinge

Senast publicerat

16 juli
15 juli

”Förhastade slutsatser om Migrationsverkets arbete”

Magnus Gustavsson & Kenneth Karlsson, Migrationsverket
15 juli

”Behövs en saklig debatt om surrogatmödraskap”

Terese Rustas mfl, Föreningen för surrogatmödraskap
14 juli

Så bygger vi ett sant pluralistiskt samhälle

Jacob Rudolfsson, Svenska Evangeliska Alliansen

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här