Bättre upphandlingar ger fler resenärer för mindre pengar

Upphandling. Kommuner och landsting behöver förbättra sina upphandlingar av kollektivtrafik. Nu finns nya omarbetade modellavtal för hur beställare kan få fler resenärer för mindre pengar – använd dem.
Anders Knape och Pia Kinhult , SKL och Region Skåne
Annons

Det senaste året upphandlade offentliga aktörer kollektivtrafik för hela 32 miljarder kronor. Och summan ökar över tid. Dock ökar kostnaderna för mycket i förhållande till hur många fler som väljer att åka med kollektivtrafik. Som utvecklingen ser ut i dag får inte medborgare tillräckligt mycket kollektivtrafik för pengarna. De krav som ställs i upphandlingarna ger på många håll inte tillräckligt hög kvalitet.

Och det är inte bara olyckligt ur ett ekonomiskt perspektiv. Bra fungerande kollektivtrafik är också en fråga om tillväxt och klimat. Ju bättre den fungerar, desto fler får det enklare att ta sig till jobb och skola. Och när fler människor väljer att lämna bilen hemma, då minskar trängseln på gatorna.

Att ställa bra upphandlingskrav, som går i linje med regionala politiska ambitioner, är samtidigt inte enkelt. Det fordrar hög kompetens, kunskap och lång erfarenhet. Därför tar vi nu nya steg i vårt arbete för att stödja våra medlemmar i deras upphandlingsarbete. Tillsammans med branschens aktörer – Svensk Kollektivtrafik, Branschföreningen Tågoperatörerna, Svenska Taxiförbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund och Trafikverket – publicerar vi nu modellavtal, allmänna villkor och vägledningar för hur en bra upphandlingsprocess av kollektivtrafik bör gå till.

Annons

Materialet är en ny genomarbetad version av den dokumentsamling som parterna tidigare arbetat fram inom projektet En fördubblad kollektivtrafik. Det bygger på goda erfarenheter och framgångsrika exempel som projektet samlat in sedan sin start 2008. Region Skåne har följt den tidigare versionen i sina upphandlingar. Man har dragit nytta av branschens samlade erfarenheter och tagit fram upphandlingsunderlag som fokuserat på funktionella krav och fler resenärer. Detta har gett goda resultat.

Vår förhoppning är att fler följer Skånes goda exempel och att de nya dokumenten får fäste på marknaden. Vi uppmanar kommuner och landsting runt om i landet att använda det instrument som nu beställare och entreprenörer har tagit fram tillsammans. Genom att välja rätt typ av avtal går det att göra en viktig insats för ekonomin, miljön och tillväxten på en och samma gång. Och nu är det valet inte längre svårt att göra – ta vara på det.

  • Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting
  • Pia Kinhult, regionstyrelsens ordförande (M) Region Skåne, ledamot av SKL:s styrelse

Fler artiklar om Infrastruktur

13 januari

Privata monopol äger bredbandskunderna

Gunilla Glasare, chef för avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad på SKL
13 januari

C: Nio punkter för ökad boendeintegration

Christian Ottosson mfl, kommunalråd (C) Huddinge kommun
13 januari

Låt inte tillväxten gå på grund i Göteborg

Johan Büser mfl, riksdagsledamöter (S) för Västsverige
12 januari

Stockholms motorvägar krockar med klimatmålen

Marica Lindblad, (MP), kommunalråd Huddinge
12 januari

Hyresgästföreningens makt skadar hyresrätten

Lennart Sten & Reinhold Lennebo , Fastighetsägarna

Senast publicerat

Idag 13:00

”Etnisk registrering leder bara till fördomar”

Aras Amin, fritidspolitiker (M) Spånga-Tensta
Idag 11:46

”Kontraproduktivt att inte visa verkligheten”

Staffan Danielsson, riksdagsledamot (C)
Idag 11:43
Idag 05:45

Ny kurs ska öka kunskapen om extremism

Anna Carlstedt m.fl, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism
Idag 05:45

Ny vårdform effektiv för unga på institution

Kent Ehliasson & Olivia Wigzell, generaldirektör, Statens institutionsstyrelse & generaldirektör, Socialstyrelsen

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här