Almedalen ingen Öresundsvecka

Demokrati. Nyligen fick jag ett pressmeddelande från Malmö stad med rubriken ”Öresundsregionen i fokus under Almedalsveckan”. Jag skrev en sarkastisk kommentar om detta på Facebook, vilket väckte en del reaktioner. Dessa fick mig att fundera lite mer kring de stora satsningar många kommuner och regioner gjort de senaste åren för att synliggöra sig själva under det som tidigare kallades politikerveckan.
Jonas Morian , Chefredaktör för Makthavare.se samt kommunikationsrådgivare

Jag har själv varit en flitig Almedalsbesökare under drygt tio års tid. Det har hänt otroligt mycket under den tiden och det har varit spännande att följa utvecklingen. Från att ha varit just en politikervecka, där de politiska partierna haft monopol på dagordningen, har arrangemanget blivit en fantastisk mötesplats för alla former av politiska intressen.

Almedalsveckan har också växt rent fysiskt. Navet är fortfarande själva Almedalen där partiföreträdare håller tal på kvällarna, men aktiviteter av olika slag pågår hela tiden parallellt på många håll i Visby. Det har inneburit att man i dag faktiskt kan säga att det varje år pågår flera olika Almedalsveckor samtidigt, som dock har beröringspunkter med varandra.

För några år sedan gjorde tjänsteföretagens intresseorganisation Almega en stor och genomtänkt satsning på att bli synliga under Almedalsveckan. 2004 satsade man en tredjedel av sin årsbudget för att lyckas, vilket bidragit till att Dagens Industri omnämnt veckan i Visby som ”Almegadalen”. På ett seminarium arrangerat av opinionsinstitutet YouGov nyligen underströk dock Almegas näringspolitiska chef Ulf Lindberg att långsiktighet, angelägna ämnen och bra medverkande är viktigare än stora pengar för att lyckas i Almedalen. Han slog även fast att ”Utan politiken dör Almedalen”.

Annons

Och det stämmer förstås. Utan den politiska närvaron så skulle det bli betydligt mindre intressant för lobbyister att vara där, och även medierna skulle snabbt tappa intresset.

Men ännu tyder inget på ett minskat politiskt intresse för Almedalsveckan. Enligt region Gotlands webbplats Almedalsveckan.info är redan fem av åtta riksdagspartiledare bekräftade som talare i sommar. Och ska man tro den undersökning som YouGov presenterade på ovan nämnda seminarium lär det bli en bra bit över 1 000 programpunkter.

Andra som på senare år satsat stort på Almedalsveckan är företag verksamma inom vård och omsorg. Det har delvis satt sin prägel på veckan, men många Almedalsbesökare har säkert helt missat detta. Man kan också ha undgått att lägga märke till aktiviteter som fokuserar på biståndspolitik, eller som handlar om utsatta barn i Sverige. Poängen är att Almedalsveckan är mångfacetterad och det finns utrymme för (nästan) alla.

Ur det perspektivet har Malmö stad rätt när de talar om en ”Öresundsvecka”. Fokuserar man som Almedalsbesökare på exempelvis Öresundsregionen så kan man nog i efterhand känna att detta satte sin prägel på veckan. Däremot ska man inte göra misstaget att tro att denna känsla nödvändigtvis delades av andra. En mer realistisk utgångspunkt för kommuner, regioner och andra som satsar på närvaro under Almedalsveckan är att försöka nå just dem som är intresserade av det man själv brinner för, och förstås knyta nya kontakter. Gör man det så har veckan goda förutsättningar att kännas lyckad.

  • Jonas Morian , Chefredaktör för Makthavare.se samt kommunikationsrådgivare

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
1316 har röstat hittills.

Fler artiklar om Demokrati

Igår 13:40

Socialdemokraternas politik hotar självstyrelsen

Staffan Werme, Folkpartiet Örebro
Igår 09:24

En Dalslandskommun är bättre än fem

Jan Leander, ordförande kf Bengtsfors
29 augusti

"Inte islamofobi att bekämpa terrorism"

Robert Hannah, riksdagskandidat (FP)

Senast publicerat

Idag 14:15

Farliga sjukvårdsförslag från höger och vänster

Sibylla Jämting & Mihai Banica, miljöpartiet Jönköping
Idag 12:19

"Världens bästa skola kan inte vara ett mål i sig"

Ola Håkansson, gymnasielärare, riksdagskandidat (MP)
Idag 10:35

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova