FAQ - digitala tidningen

Vanliga frågor och svar som rör den digitala tidningen.

Hur loggar jag in?
Du loggar in via knappen till höger på huvumenyn på startsidan med hjälp av ditt kundnummer och ditt postnummer. Om du får faktura och tidning till olika adresser, så är det postnumret till utdelningsadressen som gäller. Kundnumret finns på din faktura. Har du inte ditt kundnummer tillgängligt, kontakta kundservice på telefon 08-452 73 10 eller mejla kundservice@dagenssamhalle.se.
 
Jag är redan prenumerant på papperstidningen och vill ha tillgång till den digitala tidningen. Hur gör jag?
För att kunna logga in till den digitala tidingen behöver du som prenumerant först registrera dig för den digitala tidningen (det kostar inget extra utan ingår i prenumerationen). Fyll i formuläret här så ordnar vi det!

Varför funkar inte inloggningen?
Är du registrerad som användare av den digitala tidningen? Om inte, fyll i formuläret här.

Har du rätt lösenord? Använd postnumret i utdelningsadressen! (Om du enbart prenumererar på den digitala utgåvan är det postnumret i fakturaadressen som gäller.)

Har du fortfarande problem, kontakta vår kundservice på telefon 08-452 73 10.

Kan man prenumerera enbart på den digitala tidningen?
Javisst, vi skapar innehållet - du bestämmer hur du vill läsa. Priset är detsamma, oavsett om du väljer enbart papper, enbart digitalt eller både och.

Jag har försökt prova på den digitala tidningen gratis i 24 timmar. Jag har fått mejl med inloggningsuppgifter, men jag får det inte att fungera, vad gör jag för fel?
För att kunna provläsa den digitala tidningen gratis måste du först aktivera kontot med den länk som finns med i mejlet du fått. Om det inte fungerar, kontakta vår kundservice på telefon 08-453 72 10, eller mejla till kundservice@dagenssamhalle.se, så hjälper vi dig.


Vilka tekniska krav finns för att jag ska kunna läsa den digitala versionen av Dagens Samhälle?
Vår digitala tidning kan du läsa på i datorn, mobilen eller på läsplattan. Den är anpassad för Iphone 3.8 och uppåt, Ipad och de flesta Android från 2.2 och uppåt. I datorn ska man ha Flash Player 10 (eller senare) installerad på sin webbläsare för att kunna läsa tidningen.
Uppdatera till senaste versionen av Flash Player

Jag kan inte skriva ut?
Vissa kunder upplever problem med att skriva ut när de använder webbläsaren Google Chrome. Problemet ligger hos Chrome. För att komma runt problemet kan du vidta följande åtgärder: Använd dialogrutan "Skriv ut" i Flash Player. Högerklicka var som helst inom publikationen och klicka på Skriv ut. Om den dialogrutan har inaktiverats återstår inget att att göra än att prova med en annan webbläsare, till exempel Mozilla Firefox eller Internet Explorer. Har du fortfarande problem, kontakta vår kundservice på telefon 08-452 73 10.

Jag får inte upp nya numret av tidningen?
I operativsystemet iOS 6 för Iphone och Ipad finns det en liten nyhet (eller bugg) som gör att alla anrop till en server "cachas". Detta leder till att anropen inte uppdateras vid nästa hämtning.

Om du har problem med detta prova att rensa cachen en gång:
1) Klicka på ikonen Inställningar i din Iphone/Ipad
2) Välj Safari
3) Välj Radera cache/Radera cookies och data (beroende på vilken version av iOS du har)

Har du fortfarande problem, kontakta vår kundservice på telefon 08-452 73 10.

Problem i mobilen och på surfplattan

Den digitala tidningen ”fastnar” och man ser bara logotypen och en ladddningsstapel?
Kolla först internetuppkopplingen. Om den fungerar, rensa cachen/töm historiken. Om du har en Ipad se till att Safari är avstängd före cachen rensas.

Det går inte att ”pincha” eller zooma i mobilen genom att dra isär två fingrar.
Tryck två gånger på en sida, sedan går det att ”pincha”. 

Sidan zoomas in för mycket när man dubbeltrycker?
Den digitala tidningen är gjord av en bild. Därför blir det suddigt när man zoomar in för mycket. Det går bra att finjustera zoomningen genom att pincha.

Sidan är suddig eller bara en bit av sidan syns?
Det kan bero på att den högupplösta sidan inte har laddats in.Orsaken till det är vanligen att internetuppkopplingen är långsam eller saknas helt.

Laddningssnurran bara fortsätter snurra inne i arkivet eller i sökfunktionen?
Orsaken till det är vanligen att internetuppkopplingen är långsam eller saknas helt.